سایت اداره بهزیستی شهرستان بابل

«جهش تولید»

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

1)حضور واحد سیار اورژانس اجتماعی در مصلی نماز جمعه


2)نواختن زنگ هفته بهزیستی در حاشیه مهد پارسا




3)برپایی ایستگاه اطلاع رسانی اوتیسم



4)نشست صمیمی با مدیریت و پرسنل و سالمندان مرکز همراه سلامت


5) غبار روبی گلزار شهدا


  
  • ۰
  • ۰

در راستای برنامه های اجرای هفته بهزیستی، زنگ هفته بهزیستی توسط ریاست اداره بهزیستی شهرستان بابل، آقای عمرانی در یکی از مهدهای حاشیه این شهر (مهد پارسا به مدیریت خانم میرزاآقازاده)، را نواخته شد.  


    

    

  

  • ۰
  • ۰


بیست و پنجم تیرماه هر سال، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام گذاری شده است. اگر ملاک تشکیل سازمان یا نام گذاری روزی به نام آن را، میزان اهمیت و تقدّس آن در جامعه بدانیم، بی تردید بهزیستی از آنجا که خدمت رسانی به محروم ترین اقشار جامعه را بر عهده دارد، یکی از مهم ترین و در عین حال، مقدّس ترین نهادهای نظام اسلامی ما به شمار می آید. با آرزوی موفقیّت برای این خدمتگزاران صدیق نظام، در گرامی داشت این روز خجسته، شرح کوتاهی از وظایف و عملکردهای این نهاد ثمربخش را از نظر می گذرانیم.

تبریک
باز هم یک سال گذشت و دوباره به هفته بهزیستی رسیدیم؛ هفته مهر، دوستی، صفا و صمیمیّت. یاد و نام تمامی زحمت کشان بهزیستی، را گرامی می داریم و به همه مهرورزان فداکار بهزیستی، این نهاد مقدّس جمهوری اسلامی خسته نباشید گفته، این هفته پر مهر رابه آنان تبریک می گوییم.
هماره دست خداوند یاورتان باد.
بهزیستی؛ سایه آرامش
بعضی با فقر و ضعف جسمی و روحی امتحان می شوند، بعضی با ثروت و قدرت. پرچم دستان گره گشایت، ای مددکار زحمت کش خستگی ناپذیر، هماره در اهتزاز باد، تا بینوایان و نیازمندانی در سایه آرامش بخشش بیارمند و مهر ببینند و خود نیز، مهر بورزند. احسان و دستگیری، توفیقی الاهی است که تنها نصیب عدّه ای می شود که لایق لطف خدایند و تو ای برادر و خواهر مددکار، همواره لیاقت خود را برای کسب این نشان سعادت نشان داده ای. خیری که به دیگران می رسانی، در صندوق آخرت بایگانی می شود و احسانی که می کنی، افزوده سپرده قیامت توست.
تشکیل بهزیستی
طرح اولیه سازمان بهزیستی، توسط شورای انقلاب، در خرداد ماه سال 1359، با پی گیری و تلاش شبانه روزی شهیددکتر فیّاض بخش به تصویب رسید تا بر اساس اصول بیست ویکم و بیست و نهم قانون اساسی، این سازمان بتواند به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی، ارثی و داشتن مشکلات جسمی ـ روانی ـ عاطفی، دچار عدم تعادل شده اند و بدون حمایت های مالی و خدمات دولت، قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، کمک کند.
تعریف بهزیستی
در میان تعریف های گوناگون بهزیستی، تعریف سازمان ملل متحّد، از همه پذیرفته شده تر است: «سازمان بهزیستی، عبارت است از مجموعه ای هماهنگ از برنامه ها و فعالیت هایی که زیر نظارت یا کمک دولت، برای بهبود زندگی افراد و گروه های آسیب پذیر جامعه، انجام می شود».
به طور کلّی، پنج گروه از افراد جامعه، نیازمند محسوب شده و در برنامه ریزی های سازمان بهزیستی کشور، مورد توجه قرار می گیرند. این گروه ها عبارت اند از: کودکان، زنان، سالخوردگان، بزهکاران و معلولان. سازمان بهزیستی، برای کمک به حداقل هزینه زندگی افراد و خانواده های نیازمند و بی سرپرست، و ایجاد زمینه های مناسب برای خودکفایی آنان برنامه ریزی های وسیعی صورت می دهد.
بهزیستی؛ پاسخگوی نیازها
در شرایط کنونی، سازمان بهزیستی کشور، به عنوان یک واحد بزرگ اجتماعی، با بیش از بیست سال ارایه خدمات، با حجم قابل توجهی از معلولان و اقشار آسیب پذیر جامعه رو به روست که پاسخگویی به نیازهای مختلف این عزیزان، دستگاه مذکور را ـ که مسؤولیت سنگینی در راه ارایه خدمات بهزیستی به محرومان و معلولان جامعه به دوش گرفته است ـ در شرایطی بسیار حسّاس قرار داده است.
از این رو، سازمان بهزیستی، برنامه های اصلی خود را، در این راستا به سه قسمت خدمات اجتماعی (حمایت خانواده)؛ توانبخشی و خدمات بازپروری و کارآموزیِ اجتماعی تقسیم کرده است.
وظایف سازمان بهزیستی
تلاش برای حفظ کیان خانواده های آسیب دیده و آسیب پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش های کاربردی برای پیش گیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی، تأمین موجبات تشویق و جلب مشارکت های مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر، و نیز تشویق و حمایت از بخش غیر دولتی به منظور سرمایه گذاری در هر یک از حالت های توانبخشی، اجتماعی و حمایت، از عمده ترین وظایف و مسؤولیت های سازمان بهزیستی ذکر شده است.
برخورد ساختاری با مشکلات
سازمان بهزیستی، تنها سازمان و ساختاری در کشور ایران است که به طور علمی ،به بررسی نارسایی ها و مشکلات اجتماعی می پردازد و از نیروی متخصصان و کارشناسان تحصیل کرده علوم اجتماعی و بهداشتی برخوردار است و به انسان های نیازمند کمک می کند. این سازمان تلاش می کند تا ریشه مشکلات را پیدا کرده و بیماری ها و معضلات اجتماعی را از ریشه درمان کرده، از بین ببرد.
  • ۰
  • ۰

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بهزیستی کشور «انوشیروان محسنی بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت فرارسیدن هفته بهزیستی پیام تبریک صادر کرد.




متن پیام به شرح ذیل است:


به نام خدا

رشد و توسعه جامعه با پیشترفت علوم و تکنولوژی، گذار از فرآیند سنتی به مدرنیته، تغییرات پرشتاب، جامعه را با رشد روزافزون آسیبهای اجتماعی مواجه می نماید.سازمان بهزیستی کشور، مولود انقلاب اسلامی و بعنوان اصلی ترین نهاد دانش محور، تخصصی و حمایتی کشور، بر اساس مفاد مصرح در قوانین بالادستی، با امید رسیدن به جامعه ای با نشاط، امیدوار، رو به رشد و تاب آور، ارائه شبکه وسیعی از خدمات تخصصی، حمایتی مراقبتی و توانمند سازی را به طیف گسترده و متنوعی از معلولین، افراد نیازمند و اقشار آسیب پذیر در سراسر کشور،بویژه در مناطق کمتر برخوردار سیاستگذاری و مدیریت می نماید.

همچنین این سازمان بعنوان متولی سلامت اجتماعی کشور، اقدامات موثری را در جهت پیشگیری از بروز، شیوع، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، با تأکید بر هویت فرهنگ غنی ملی و دینی مدیریت و ساماندهی می نماید. 

سازمان بهزیستی با وقوف به اهمیت کارکردهای موثر و کارآمد تقویت عزم ملی و اعتماد به قابلیتها و ظرفیتهای آحاد مردم، از جمله معلولین و اقشار نیازمند جامعه، بر این باور است که تلفیق اجتماعی، مشارکت فعال و تعامل اثرگذار شهروندانی توانا، پویا و برخوردار از حقوق شهروندی، به گونه ای قدرتمند در تثبیت اقتدار ملی و پیشترفت و اعتلای زیرساختهای توسعه پایدار کشور موثر خواهد بود و بر این اساس سرلوحه اقدامات خود را بر توانمندسازی و بازتوانی گروههای مخاطب، با تاکید بر رویکردهای اجتماع محور و جامعه مدار استوار ساخته است.

بسیارخوشوقتم که اعلام نمایم سازمان بهزیستی در راستای ایفای وظیفه خطیر تحقق به زیستن و رفاه آحاد جامعه و نیز ارتقاء شاخصهای سلامت اجتماعی کشور، همواره از مشارکت آگاهانه و داوطلبانه آحاد مردم، احساس تعهد و مسئولیت اجتماعی سازمانهای مردم نهاد و مؤسسات غیردولتی، تعامل و همراهی دستگاهها و سازمانهای اجرایی کشور و حمایت مسئولین متعهد و دلسوز نظام برخوردار بوده است.

اینجانب به نمایندگی از خانواده بزرگ بهزیستی در سی و هشتمین سال تأسیس این سازمان، ضمن تبریک فرارسیدن هفته بهزیستی، برخود لازم میدانم از زحمات ارزشمند و بی وقفه همکاران پرتلاش و صدیقم در سراسر کشور و شرکای اجتماعی سازمان سپاسگزاری نمایم. ضمن تجدید میثاق با آرمانهای امام شهیدان و شهدای انقلاب، تبعیت از منویات و ارشادات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و در راستای اجرای سیاستها و رویکردهای مدیرانه و امیدبخش دولت محترم، امیدوارم تلاشها و مساعی همه همکارانم در جای جای میهن اسلامی، از تأییدات الهی برخوردار بوده و استوار و پایدار در جهت تحقق عدالت اجتماعی، شکوفایی ظرفیتهای موجود، ارتقاء شاخصهای رفاه و سلامت اجتماعی و خدمت به آحاد جامعه هدف پرور و سرافراز باشند.


                                                           
                 انوشیروان محسنی بندپی 
                                                               معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور